Η Εργασία ως Τέχνη - Η κατεργασία του δέρματος
Η Εργασία ως Τέχνη
Ένα από τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου που τον διαφοροποιούν από το ζωικό βασίλειο είναι η χρήση των εργαλείων και πιο συγκεκριμένα η πρακτική χρήση της ικανότητάς του να σκέφτεται. Πολλοί ειδικοί διατείνονται πως η σκέψη, η νόηση είναι αυτό που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τα ζώα αλλά με μια προσεκτικότερη ματιά θα διαπιστώσουμε πως αυτό δεν είναι αλήθεια: πολλά εξελιγμένα ζώα διαθέτουν στοιχεία του νου όπως η μνήμη, ο λογικός συνειρμός, η ικανότητα σύγκρισης και συσχετισμών κλπ.
Αυτό λοιπόν που κάνει ο άνθρωπος είναι να υλοποιεί τη σκέψη του, να την κάνει να λειτουργεί, να επιτελεί κάποιο σκοπό δίνοντάς της ένα λόγο ύπαρξης. Μπορεί να κατασκευάσει ένα εργαλείο για να κυνηγήσει, ένα ένδυμα για να ζεσταθεί, ένα οίκημα για να κατοικήσει αυτός ή ο θεός του χτίζοντας ένα μεγαλοπρεπή καθεδρικό ναό ή μια θαυμάσια πυραμίδα.
Στα πλαίσια λοιπόν αυτής του της προσπάθειας (ή εσωτερικής ανάγκης) κατασκευάζει, υψώνει την ύλη εμφυσώντας μέσα της ένα νόημα για να υπάρχει όπως λέει ο Ν. Καζαντζάκης:
«δε θέλω να 'µαι µια πέτρα ξεκάρφωτη στην άκρα του δρόµου
θέλω να 'µαι µια πέτρα χρήσιµη κι εγώ, χτισµένη σ' ένα µεγάλο χτίρι»
Η κατεργασία του δέρματος

Η χρήση του δέρματος όμως δεν σταματά εκεί αφού χρησιμοποιείται για την κατασκευή παπουτσιών, όπλων ή εργαλείων. Για την κατασκευή οικιακών σκευών (μέσα σε δερμάτινες σακούλες αποθήκευαν και συντηρούσαν τρόφιμα, έφτιαχναν τυρί και γιαούρτι, μετέφεραν νερό κλπ), διακόσμηση, κατασκευή καταλυμάτων, γραφική ύλη (περγαμηνές), κατασκευή σχοινιών ακόμη και μουσικών οργάνων!

Το βασικό πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στη βυρσοδεψία είναι το φαινόμενο της σήψης. Πρέπει δηλαδή να απομακρυνθούν από τα δέρματα ή τις γούνες τα μέρη εκείνα που σαπίζουν και να μείνουν μόνο αυτά που παραμένουν αναλλοίωτα (οι τρίχες και το δέρμα του ζώου). Μια πρώτη βασική κατεργασία είναι με τη χρήση καπνού όπου διατηρούσε τα δέρματα και αύξανε την αντοχή τους στα στοιχεία της φύσης.
Άλλη επιτυχής εφεύρεση ήταν η φυτική κατεργασία. Ξεκίνησε πιθανά όταν τα δέρματα τοποθετούνταν σε κάποια λίμνη με νερό και φύλλα και κομμάτια φλοιού που επέπλεαν. Αυτό το είδος επεξεργασίας κυριάρχησε στη βιομηχανία δέρματος μέχρι τον 19ο αιώνα που εμφανίστηκε η διαδικασία κατεργασίας του δέρματος με χρώμιο.

Τα στάδια, οι φάσεις τις επεξεργασίας του δέρματος διαφοροποιούνται ανάλογα με τη ζωική προέλευση του δέρματος, τις δέψιμες ύλες τις χρησιμοποιούμε καθώς και τη χρήση του τελικού προϊόντος. Σε γενικές γραμμές όμως έχουμε σε πρώτη φάση τη διαδικασία καθαρισμού από περιττές ουσίες, την πρόδεψη και τη δέψη και τέλος τις επεξεργασίες καλλωπισμού που διαφοροποιούνται κατά πολύ ανάλογα με τη χρήση του δέρματος.
Δείτε επίσης:
~ Μ.Ο.Β. Ποιοί είμαστε; Τι κάνουμε;
~ Η Εργασία ως Τέχνη
~ Ο Μοχλός, η μετατροπή της νόησης σε φυσική δύναμη
~ Η ιστορία των εργαλείων και οι αρχές λειτουργίας τους
Δείτε επίσης:
~ Μ.Ο.Β. Ποιοί είμαστε; Τι κάνουμε;
~ Η Εργασία ως Τέχνη
~ Ο Μοχλός, η μετατροπή της νόησης σε φυσική δύναμη
~ Η ιστορία των εργαλείων και οι αρχές λειτουργίας τους